معرفی هنر ماژومینا | دکوکاف
ماژومینا، سبک جدیدی از تذهیب بر روی اشیا سفالی با استفاده از ماژیک

 ماژومینا سبک جدیدی از تذهیب بر روی اشیاء سفالی با استفاده از ماژیک است بگونه ای که تمام زیبائیهای هنر مینا را داشته و از نظر تثبیت رنگ و مرغوبیت با مینا کاری بر روی اشیاء مسی قابل رقابت و ماندگاری باشد.
شاید برای افرادی این سؤال مطرح شود که چرا ماژیک و چرا چنین سبک و روشی اختیار شده است. لطفاً برای پاسخ به این سؤال مطالب زیر را ملاحظه فرمائید.

۱- مروری بر سابقه تذهیب

هنر تذهیب یا به عبارت دیگر ترسیم نقوش گل و مرغ، خطائی ، اسلیمی ، زرنگاری ، مینیاتور و خطوط هندسی و گره بندی و تشعیر و غیره با رنگهای آب پایه، روغنی، جوهری، سنگپایه و هاکذا بر روی هر چیزی که در منظر دید قرار می‌گیرد از ظروف و کتب و خط نوشته ها و قلمدان‌ها و آئینه ها و قباله نامه ها گرفته تا در و دیوار و شیشه ها و سقف و گنبد مساجد و اعتاب متبرکه ، سابقه ای دیرینه داشته و به مرور توسعه و تکامل یافته است. هنر هنرمندان همواره چشم نواز و وجد آور و تحسین برانگیز بوده و بر زیبائی و آراستگی در زندگی روزمره که قطعاً تاثیرات آرامش روحی و نظم و انظباط فراهم کرده بر هیچکس پوشیده نیست.

۲- سابقه هنر میناکاری

ابداع هنر مینا با استفاده از رنگهای سنگپایه وبر روی فلز مس ، وسعت سطحی و حجمی قابل توجهی فراهم کرد و فضای بینهایتی برای هنرمندان گشود تا به دنبال فضاهای درخواستی گذشته بتوانند ذوق هنری خود را آزادانه بر روی اشیاء متنوع تری بکار گیرند.
در این عرصه و به تائید و اعتبار دائره المعارفها و گفته ها و نوشته ها و گزارشات مستند تلویزیونی ، مرحوم استاد حاج شکرالله صنیع زاده از زمره هنرمندان برجسته و پیشکسوت و به اقوال مختلف ابداع کننده و یا بهتر بگوئیم وسعت دهنده به این هنر جذاب بودند که آثار ایشان برگرفته از ذوق و هنر و کیفیت و به عالی ترین اشکال و انواع رنگها در هرجا از خانه ها گرفته تا مراکز هنری و موزه ها و اعتاب متبرکه در داخل و خارج کشور مؤید این حقیقت است.

۳- وضعیت هنر میناکاری در سالهای اخیر

متاسفانه امروزه بنا به دلائل مختلف، دو مؤلفه :
۱_ صنعت مینا
و
۲_ هنر مینا نگاری
هر کدام به دلائلی دچار مشکل شده است.
که مقوله اول بدلیل گرانی مس و کیفیت نازل رنگ مینا کاری و قیمت گران آن و آتشکاری ناقص و سختی کار و مقوله دوم به دلیل عدم توانائی هنرمندان نوپا در طرح و اجرای هنرمندانه موجب ارائه کارهای ضعیف و بی کیفیت شده و اغلب با تک رنگ آبی و اصطلاحا سوک کاری (خراشیدن رنگ با چوب نوک تیز بجای طراحی و ترسیم نقوش مناسب)، اجناس غیر قابل قبولی عرضه می شود.
البته از جهت اینکه در حال حاضر افراد زیادی مخصوصاً از دختران و پسران جوان بدین کار مشغولند ( که البته و متاسفانه به دلیل نداشتن دانش هنری لازم اشیائی نازل تولید و امرار معاش میکنند) ظاهراً نباید مطلبی دال بر هدر دادن وقت و مس و رنگ بگوئیم و بنویسیم. اما بهتر است اساتید فن و مسئولان کمی به ابعاد این قضیه توجه کرده و تاثیرات منفی آنرا را مد نظر قرار دهند.

۴- سابقه نقاشی بر روی اشیاء سفالی

نقاشی بر روی ظروف سفالی نیز در هر زمان و به اشکال مختلف رواج داشته و انواع متفاوتی با نقوش مختلف با رنگ گواش و یا رنگ روغنی عرضه شده است و حتی در دوره ای، با رنگ های سنگپایه و کوره پخت همچون کاشی‌های هفت رنگ مرسوم در تزئین کتیبه های مساجد با تذهیب معقول سنتی کارهای ارزشمندی در معرض دید و خرید مخاطبان قرار گرفته است. در حال حاضر نیز انواعی از ظروف سفالی در میبد یزد با نقوش هندسی زیبا و یا در لاله جین همدان در قالب بشقابهاو گلدانهای تزئینی به روشی شبیه خانه بندی و برجسته کاری عرضه میشود که جذاب و پر فروش هستند. ظروف سفالی از آن جهت که با تنوع بسیار به دست هنرمندان سفالگر در غالب شهر های کشور و مخصوصا لاله جین و شهرضا و قم از خاک رس فروان و کم ارزش تولید میشود میتواند جایگزین مناسبی بجای مس در ارائه کارهای هنری هنرمندان باشد و علاوه بر لطافت و زیبائی در هر زمینه ای بجای بجای مس در ارائه کارهای هنری هنرمندان استفاده شود و علاوه بر لطافت و زیبائی در هر زمینه ای بجای مینا حتی در تابلوها و دربها و غیره هم مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت از هدر رفتن مس (این فلز ارزشمند و استراتژیک جهانی) در زیر ساخت مینا جلوگیری خواهد شد.

۵- چرائی تولید ماژومینا

به هر حال با عنایت به مطالب فوق الذکر و اینکه اولاً کار بر روی مس و یا سفال از نظر اجرای طرح و تذهیب و بهره برداری تفاوتی ندارد و قطعاً تولیدات هنری در این زمینه فقط کاربرد نمایشی دارد و ثانیاً در هر دو صورت امکان شکستگی و پریدن لعاب مینا از روی مس در اثر ضربه و یا سقوط که کار هنری را غیر قابل تعمیر میکند هیچکدام بر دیگری مزیتی ندارد و همچنین حذف مس (کالای استراتژیک)، حذف رنگ سنگ پایه گران قیمت ، حذف مراحل بوم کاری و آتشکاری چند مرحله ای ، سرعت عمل و امکان تسهیل در طراحی و ایجاد تنوع رنگ، و نهایتاً قیمت مناسبتر تولیدات چشم نواز هنری عمده دلائل اجرای هنر ماژومینا است.

عبدالامیر صنیع زاده سومین فرزند ذکور استاد شکرالله صنیع زاده طی دورانی چند و بنا به دلائل فوق الذکر با ارائه ماژومینا بصورتی که در اشکال مختلف و طرحها و رنگهای مختلف ملاحظه می فرمائید با احترام به هنر مینا و هنرمندان عزیز میناکار ادعا دارد که ماژومینا علاوه بر مزایای فوق الذکر در زمانه فعلی میتواند زمینه ای را برای هنرمندان جوان فراهم کند که شاید بدین روش ابتدا هنر مینا نگاری را آموخته و اگر اقدام به صرف وقت خود بر روی ظروف مس و استفاده از رنگهای گرانقیمت می کنند هنرشان بر پایه اصول و مبنای صحیح و ارائه کارهای ارزشمند تری قرار گیرد.
امید که با نظر کارشناسان هنری و هنرمندان عزیز شهرمان، هنر ماژومینا در زمره هنرهای متنوع اصفهان منظور و مورد عنایت قرار گیرد.

بشقاب دیوارکوب ماژومینا | دکوکاف
بشقاب دیوارکوب ماژومینا | دکوکاف
بشقاب و پیاله ماژومینا | دکوکاف
بشقاب و قدح ماژومینا | دکوکاف
دیوارکوب ماژومینا | دکوکاف
ظرف هنری ماژومینا | دکوکاف
کاسه و بشقاب ماژومینا | دکوکاف